Správy

V tuneli Šibenik v akcii všetky záchranné zložky: Likvidovanie požiaru aj nariadená samoevakuácia ľudí

Rušné momenty v tuneli Šibenik. V akcii boli policajti, záchranári a ešte aj hasiči. Prečo na známom mieste zasahovali všetky záchranné zložky a čo sa tam vlastne dialo?

Ilustračný obrázok k článku V tuneli Šibenik v akcii všetky záchranné zložky: Likvidovanie požiaru aj nariadená samoevakuácia ľudí
Zdroj: TASR

Našťastie nešlo o žiadnu smutnú či mimoriadnu udalosť. V diaľničnom tuneli Šibenik totiž dnes prebiehalo veľké a zaujímavé cvičenie. Práve tam si vyskúšali spoluprácu všetkých zložiek integrovaného záchranného systému.

„Využili sme dnes možnosť a ponuku Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pred otvorením tunela vyskúšať si simuláciu situácie pri dopravnej nehode s následným požiarom. Zároveň sme otestovali technológiu tunela, či už odvetrávanie, alebo ďalšie protipožiarne technológie, pretože pri daných typoch požiaru sú v prvopočiatku zásahu tieto technológie život zachraňujúce,“ priblížil riaditeľ Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Prešove Ján Goliaš.

Simulovaná nehoda autobusu plného detí

Pri simulovanej dopravnej nehode sa zrazil autobus plný detí s nákladným autom, do ktorého vrazilo ďalšie osobné auto. Po prvotnom prieskume hasiči najprv likvidovali požiar vozidiel, nariadili samoevakuáciu ľudí, ktorí dokázali z miesta nehody odísť po svojich, a následne vyviezli zranené osoby na nosidlách. Okrem toho si vyskúšali aj vystrihovanie uviaznutých ľudí vo vozidle pomocou hydraulických kliešťov. „Zároveň sa vytvorilo tzv. hniezdo záchrany, kde si zranených preberala rýchla zdravotná pomoc, kde triedili ľudí podľa typu zranenia. Na hniezdo záchrany sme využili druhú tunelovú rúru,“ doplnil Goliaš.

Špecifikom zásahov v tuneli je predovšetkým to, že záchranári pracujú v uzavretom prostredí, vznikajú tu tzv. komínové efekty a hlavný smer úniku postihnutých a dezorientovaných ľudí je nekoordinovaný. „Vtedy nám ľudia komplikujú situáciu pri príjazde záchranných zložiek, niekedy idú proti smeru úniku a vtedy prichádzajú niektorí aj zbytočne o život. Najväčšie problémy pri zásahu spôsobuje aj dym. Keby tu nebolo odvetrávanie, tak ľudia aj záchranné zložky by boli značne dezorientovaní,“ objasnil Goliaš Tunel Šibenik je podľa neho svojou dĺžkou v podstate ľahší na zásah ako napr. tunel Branisko. „Avšak aj pri tých technológiách, ktoré tu sú, sa v ňom môže stať nepredvídateľná situácia,“ upozornil Goliaš.

Úsek diaľnice otvoria ešte tento mesiac

Dvojrúrový tunel Šibenik je dlhý takmer 600 metrov a je súčasťou ešte stále rozostavaného úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Ten je rozdelený na dve časti, pričom prvú z nich od Spišského Štvrtku po Levoču by mali otvoriť ešte tento mesiac. „Momentálne prebieha vydanie rozhodnutia o predčasnom užívaní. Druhá časť diaľnice D1 Jánovce – Jablonov aj s tunelom Šibenik motoristom sprístupníme v novembri tohto roka,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Verejnosť bude mať možnosť pozrieť si tento tunel ešte pred jeho otvorením. NDS tu totiž na sobotu 10. októbra pripravila deň otvorených dverí. „Ľudia si budú môcť doslova ohmatať a prejsť pešo tunel Šibenik, na svoje si však prídu aj cyklisti, kolobežkári a korčuliari. Zároveň sú pripravené prednášky o tuneli, v ktorom platia pri nehode iné pravidlá ako pri nehode na bežnej komunikácii. Ľudia sa teda naučia, ako správne reagovať pri nehode v tuneli,“ doplnila Žgravčáková.

V tuneli Šibenik dnes zasahovali všetky záchranné zložky...
12
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM