Kultúra

Spišské divadlo oslavuje 35.narodeniny: Kedysi na jeho doskách hrával aj Vilo Rozboril

Aj keď začiatky Spišského divadla boli ťažké a divadlo prešlo niekoľkými názvami, znovuzaložené divadlo oslavuje tento rok 35.narodeniny. V súčasnosti navštívi divadlo v Spišskej skoro 40 000 divákov ročne. Pozrite si, ktoré sú najobľúbenejšie predstavenia za posledné obdobie...

Ilustračný obrázok k článku Spišské divadlo oslavuje 35.narodeniny: Kedysi na jeho doskách hrával aj Vilo Rozboril

1.januára 1980 bolo v Spišskej Novej Vsi znovu založené profesionálne divadlo.

Známe mená na divadelných doskách

Ako zaspomínal riaditeľ Spišského divadla Emil Spišák, starší Novovešťania si pamätajú, že v Spišskej už raz profesionálne divadlo pôsobilo, a to v rokoch 1957 – 1963. Vtedy to bolo pod názvom Krajové divadlo v Spišskej Novej Vsi. Riaditeľom a režisérom bol rodák zo Spišskej Milan Bobula, ktorý bol žiakom Janka Borodáča. „Mená hercov Anton Trón, Milan Kiš, Peter Gažo, Milan Drotár, Margita Mišurová, Gita Bobulová a iní v pamäti Novovešťanov rezonujú dodnes,“ vymenoval Spišák.

Mimoriadnu zásluhu na vzniknutí Spišského divadla mal vtedajší umelecký šéf, poslanec Slovenskej národnej rady a režisér Miroslav Košický, ktorý formoval divadlo až do roku 2007. „V tom období patrili do hereckého súboru herci, ako Viliam Rozboril, Sidónia Tobiášová dnes Szidi Tobias, alebo Jozef Friňák,“ doplnil riaditeľ.

Podľa slov riaditeľa, najväčším rozvojom prešiel herecký súbor, ktorý má dnes 14 členov a väčšina z nich sú absolventi Fakulty dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Postupným rozvojom prechádza v súčasnosti aj technicko-obslužný personál.

40 000 divákov ročne

V súčasnosti odohrá Spišské divadlo 220 – 240 predstavení ročne, to je 22 až 24 predstavení za mesiac. Z tohto počtu je 70 % na domácej scéne a 30 % tvoria zájazdy v iných mestách Slovenska. „Naše predstavenia navštívi ročne 38 000 až 40 000 divákov. Je to vysoká návštevnosť, ktorá nás mimoriadne teší. V súčasnosti hráme na dvoch scénach, a to v divadelnej sále Spišského divadla a v Štúdiu,“ ozrejmil Spišák s tým, že okrem piatku sa hrá cez týždeň v štúdiu Spišského divadla a nedeľa patrí tým najmenším divákom.

Okrem toho realizujú v dopoludňajších hodinách predstavenia pre školy, dôchodcov a hosťujú takmer po celom Slovensku. Teší ho najmä to, že aj Spišské divadlo v súčasnosti navštevujú diváci od Žiliny po Košice, ako aj od Starej Ľubovne až po Rožňavu. „Týmto si Spišská Nová Ves upevňuje svoje postavenie, ako kultúrne centrum Spiša a druhé kultúrne centrum Košického samosprávneho kraja,“ zdôraznil.

Rekonštrukcia divadla

Výsledky práce Spišského divadla mimoriadne pozitívne zhodnotili aj odborníci – divadelní teoretici, ktorí sa 18. – 21. 11. 2014 zúčastnili internej divadelnej prehliadky, na ktorej vzhliadli vybrané tituly od roku 2010. S ich názormi sa mohla zoznámiť aj široká verejnosť. „Môžeme smelo konštatovať, že predstavenia J. Palárika – Zmierenie, alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch (réžia J. Sládeček), B. S. Timrava – Krása krás (réžia J. Sládeček), P. Palik – Tieň Majstra Pavla (réžia P. Palik), K. Žiška,T. Kubička – Spišské rozprávky (réžia K. Žiška), J. G. Tajovský – Ženský zákon (po špiski) (réžia M. Oľha) a iné sú nielen divácky hojne navštevované, ale aj výborne hodnotené,“ prezradil Spišák.

Spišské divadlo prechádza podľa jeho riaditeľa dynamickým obdobím zmien. Pretransformováva sa do formátu významnej celoslovenskej kultúrnej inštitúcie. Ako bolo konštatované odborníkmi „vystúpilo z tieňa“. „Iste, že je pred nami ešte veľa úloh, ale tú najväčšiu – budúcu rekonštrukciu divadla môžeme dosiahnuť iba za podpory nášho zriaďovateľa Košického samosprávneho kraja, Mesta Spišská Nová Ves a priazni vás, našich divákov,“ uzavrel Emil Spišák riaditeľ Spišského divadla.

Zdroj: mesto SNV

Zdroj: Dnes24.sk