Miroslav Pomajdík Samospráva

Kraj dal na autobusy za 1 rok vyše 15 miliónov €, sumu už má problém utiahnuť

Košický samosprávny kraj minulý rok dotoval prímestskú autobusovú dopravu sumou vo výške 15,22 miliónov eur, čo je nárast až o 95,6 percenta. Ročne to zhltne až 20 percent z celkového rozpočtu kraja. Tieto náklady každým rokom dramaticky stúpajú a kraj má čoraz väčšie problémy túto sumu utiahnuť.

Ilustračný obrázok k článku Kraj dal na autobusy za 1 rok vyše 15 miliónov €, sumu už má problém utiahnuť
Zdroj: TASR

Dopravcovia v Košickom kraji hlásili minulý rok náklady vo výške 31 miliónov eur, kým ešte pred dvoma rokmi to bolo 24 miliónov eur. Kraj požiadal o finančnú pomoc zo strany štátu, lebo takéto rapídne zvyšovanie nákladov je neúnosné. V roku 2005 až 2006 došlo k decentralizácii a množstvo kompetencií prešlo od štátu smerom k samosprávam. Tie zdedili veľakrát starý vozový park, z čoho pramenila nízka kvalita služieb, vysoké náklady na opravy a údržbu. Platy vodičov boli tiež veľmi nízke.

„V posledných šiestich rokoch sa podmienky pre autobusových dopravcov zhoršovali a sprísňovali. Rástli náklady na priame mzdy, na platenie mýtnych poplatkov, na kontroly (STK) a opravy (prehliadky pred STK), zimné pneumatiky i pohonné hmoty. Zároveň sa neustále obmedzoval rozsah železničnej dopravy, čo automaticky prinieslo tlak verejnosti na zvyšovanie rozsahu autobusovej,“ vysvetlil vedúci odboru dopravy Úradu KSK Ladislav Olexa. Od roku 2006 až 2012 boli v kraji zakúpených 319 nových autobusov. „Kvalita dopravných služieb rástla, no postupný pokles počtu prepravených osôb pokračoval. Najmä pri plne platiacich cestujúcich. Dôvodom bol nielen nárast podielu individuálnej dopravy, ale i znižujúca sa miera zamestnanosti, najmä na Gemeri a Zemplíne, a odliv pracovných síl z východnej časti Slovenska,“ dodal Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.

Požiadavky kraja

Predseda KSK Zdenko Trebuľa sa chce v blízkych dňoch obrátiť na ministerstvá práce, sociálnych vecí a rodiny, školstva a financií, aby pomohli riešiť finančnú kompenzáciu za zľavy, ktoré kraje poskytujú vo verejnej doprave. Navrhuje tiež zjednotenie výšky poskytovaných zliav pre celé Slovensko, ako je tomu pri železničnej doprave, zrušenie mýtnych poplatkov za dopravné služby vo verejnom záujme, či spätnú kompenzáciu spotrebnej dane z nafty, preukázateľne použitej na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme.

Krajom by pomohla aj možnosť čerpať finančné zdroje z európskych fondov na zakúpenie modernejších autobusov. Bez splnenia týchto požiadaviek nevedia garantovať, že tento finančný tlak nepovedie k ešte väčšiemu zvýšeniu cestovného a ku znižovaniu dopravnej obsluhy.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM